Doris & Maaike

Doris Hochscheid
Doris Hochscheid is klassiek celliste en zij is een bekende naam op de Nederlandse concertpodia.

Ze studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en daarna nam ze lessen bij Philippe Muller is Parijs en bij Melissa Phelps in Londen. Doris treedt regelmatig op als soliste en speelde in verschillende kamermuziekensembles. Ze speelde ook veel hedendaagse muziek in het Asko|Schönberg Ensemble, waar ze vast lid was van 1997 tot 2017. 

In 2007 richtte Doris met haar pianist Frans van Ruth de Stichting Cellosonate Nederland op. Hun doel was om meer aandacht te genereren voor de Nederlandse muziek voor cello en piano. Zo namen ze bijvoorbeeld een serie van acht cd’s op, de veelgeroemde Dutch Cello Sonatas, die in binnenland en buitenland geprezen werden en met verschillende prijzen bekroond. Ook ontwikkelden ze samen met 30 Nederlandse componisten een serie muziekstukken, Album project, voor amateur cellisten en pianisten, zodat die ook Nederlandse muziek kunnen spelen.

De laatste jaren houdt Doris zich ook bezig met muziektheater en maakt ze haar eigen voorstellingen. Hoe dat zo gekomen is kun je hier lezen.

Doris is natuurlijk ook docente Alexander Techniek. Zij volgde de opleiding aan het Alexander Technique Centre Amsterdam bij Tessa Marwick en Paul Versteeg, waar ze in 2003 afstudeerde. Sindsdien heeft zij een bloeiende privépraktijk (website is in de maak). Daarnaast geeft Doris ook Alexander Techniek aan het Conservatorium van Amsterdam.

Maaike Aarts
Maaike Aarts is klassiek violiste en studeerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij studeerde cum laude af met speciale onderscheiding voor artistieke persoonlijkheid. 

Na een conservatorium Bachelor studie die regelmatig onderbroken werd door blessures besloot ze tegelijk met de Masters opleiding om haar blessure leed tot op de bodem uit te zoeken, en de Alexander Techniek leraren opleiding te gaan doen.  Ze studeerde af in 2002 aan het Alexander Techniek Centrum Amsterdam en heeft sindsdien een bloeiende Alexander Techniek praktijk in Amsterdam. 

Toen de blessures eindelijk verleden tijd waren, en ze weer pijnvrij kon spelen, kwam Maaike vanaf 2004 in dienst als violiste bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze verliet het KCO echter in 2010 om zich meer aan de Alexander Techniek te kunnen wijden en haar privé- praktijk uit te bouwen. Maar het orkestleven lokte toch weer: van 2014- 2018 was Maaike plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamer Orkest.

Maaike speelt regelmatig kamermuziek en geniet er van haar kennis over preventie, beweging, adem en flow door te geven aan haar Alexander Techniek leerlingen in haar praktijk in Amsterdam.